الرئيسيه التسجيل مكتبي  

العودة   المنتدى المسيحي العربي > †منتدى الروحيات† > قسم الشبيبة

قسم الشبيبة قسم خاص بالشبيبة

إضافة رد
المنتدى المشاركات الجديدة ردود اليوم مشاهدة المشاركات المشاركة التالية
   
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
قديم 26-05-2010, 19:10 PM رقم المشاركة : 1
معلومات العضو
الماء الحى
عضو مداوم

إحصائية العضو







الماء الحى

 

الماء الحى غير متواجد حالياً

 


المنتدى : قسم الشبيبة
افتراضي البنات والفيس بوك

الموضوع: رسالة من القس اشرف ثابت ولكل من يهمه الامر
لكل بنت علي الفيس بوك ياريت تقري الرسالة دي وتفهميها قوي طبعا اكيد مش انتى البنت دي اكيد بس ياريت تبعتيها لكل بنت عندك وكل بنت علي الفيس بوك

منار بنت عندها 16 سنة دخلت الفيس بوك بسبب اصدقائها اللي قالوا انه حلو وجميل دخلت الفيس بوك وحطت صورة رومانسية عبارة عن وردو حمراء جميلة وقررت انها مش هتضيف غير اصدقائها واقاربها وبس وفعلا ده اللي حصل وبقت كل يوم بقي تحط اغانى وفيديوهات رومانسية وصور رومانسية اصلها علي كلامها بنت رومانسية قوي وبعد فترة كده لقت واحدة صاحبتها عملة تاج ليها علي صورتها وروه رحلة كانوا مع بعض فيها ولقت تعليقات ن ناس اصدقائهم وناس من برة وكده المهم قالت طيب اشمعنى انا قامت بدأ ت في رفع صور ليها كتير جدا جدا وبدأت بقي تقبل صداقات كل الناس ولقت الشباب بدأت تعلق ايه القمر ده ايه الجمال ده بجد بسم الله ماشاء الله عليكى قمر منور الفيس بوك وكلام من اللي انتوا عارفينه وطبعا بما انها رومانسية فده كان عجبها قوي وكل ما تسمع كلام اكتر تحط صور اكتر وتلاقي كلام احلي كل يوم وبعد فترة دخلت الفيس بوك لقت بنت ضايفة الأيميل بتاعهاواتكلمت معاها
وكان بينهم الحوار ده
منار .. هاي
مروة .. هاي
منار .. انتى مين
مروة .. انا مروة من مصر وانتى ؟
منار .. انا منار من القاهرة
مروة .. انا 30 سنة متزوجة وانتى
منار .. انا 16 سنة
مروة .. ياااااااااه انتى لسه صغيرة
منار ..هههههههههههه بكرة اكبر
مروة .. تعرفي يا منار انى كنت زيك كده بحط صوري وكلها حتى في البيت بس بعد فترة حصلت مصيبة
منار .. مصيبة ايه ؟
مروة .. لقيت شاب بيكلمنى وبيقولي انا لازم اقابلك قولتله انت مش محترم
قالي خلاص براحتك بس صورك دي هتبقي علي كل المنتديات وهفضحك
ولقيته بعتلي صوري فعلا عريانة وكأنها حقيقة
منار .. يانهاري طيب انا الحق اشيلهم بقي قبل ما اي حد يعمل اي حاجة
مروة .. بعد ايه بقي ما خلاص
هتقابلينى امتى يابنت انتى
وفجأة بعت ليها كل صورها وهي عريانة وكمان ايه بيكلم الناس علي اساس انه هو هي
وطبعا بما ان البنت صغيرة وشم عارفة تفكر قالتله خلاص انا هقابلك
وفعلا راحت وقابلته ولقيته انسان مش محترم خالص وطلب معاها انها تطلع معاه شقة وللأسف يا جماعة طلعت وبجد دي قصة حقيقة وكانت مكتوبة في احد الصحف المصرية ولقت معاه شباب تانيين وطبعا انتوا عارفين حصل ايه وقالتله خلاص بقي هات الصور قالها صور ايه انتى هتفضلي معانا هنا تخدمينا وفضلت لأن خوفها من اهلها كان اقوي من تفكيرها وطبعا خسرت شرفها وخافت ترجع لأهها فقررت انها تكون مع الشباب دي وبدأو الشباب اصلا بيتاجروا فيها وتحولت من مجربس الحقيقة انها كانت فاهمة ومدركة خطورة اللي بتعمله

وده ممكن يحصلك يمكن انتى تعرفي تتصرقي تصرف تانى بس ليه اصلا صورك علي الفيس عشان تسمعي كلمة حلوة
اه لا انتى اللي د فتاة فيس بوك الي فتاة ليل وكانت جريمة قوية بس الشباب اتحاكموا ب س عشان الفناة كانت قاصر كل اللي عندك بنات بس طيب اهو بنت وطلعت ولد
لا انا معنديش غير قرايبي وبس
طيب بس اعرفي ان صورك ممكن تتاخد كوبي علي الأقل صورة البروفايل

وبعدين بقي
اوعي يغرك اسم اكونت اي شاب او حتى بنت ولا صورته ولا اي شئ واوعي تثقي في اي حد مهما كان وياريت الجملة بتاعة انت اول شاب اكلمه دي منسمعهاش ولا نقولها
ومتقوليش بجد انا معرفش انا بكلمك ليه
ساعتها تأكدي انك منومة مغناطيسيا وحتى ان كان الشاب محترم انتى بتديله مجال انه يتحول

حافظى علي نفسك عشان انتى جوهرة ولازم تصونيها قبل ما تتحولي زي منار
منقوووووووووووولة







آخر تعديل BabaMabruk يوم 27-05-2010 في 01:11 AM.
رد مع اقتباس
قديم 26-05-2010, 22:12 PM رقم المشاركة : 2
معلومات العضو
jomana
اخت مباركة

الصورة الرمزية jomana

إحصائية العضو






jomana

 

jomana غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : الماء الحى المنتدى : قسم الشبيبة
افتراضي رد: البنات والفيس بوك

ربنا يحرص بناته ويستر عليهم من كل شر بس مش معني كدة اننا نقول ربنا معنا ومنعملش حساب لبكرة لا المفروض نحرص ولا نخون زي ما بيقول المثل مشاكل النت كتير جدا وموقع زي الفيس بوك موقع مفتوح وعالمي وكل حاجة بتكتبيها او صورة بتحطيها الكل بيشوفها مش اصدقائك واقربائك وبس لا دة اصدقائك وصادقاء اصدقائك هاتقولي عاملة نظام حماية في الفيس بوك هاقولك طيب ما انا لو جيت وعملت كومنت علي صورة ليكي هايظهر الكومنت بالصورة عندي ومن عندي بيظهر لصحابي اللي انتي متعرفهمش
فعلا ياريت كل بنت تاخد بالها كويس اوي من اللي بتعملو في الفيس بوك ومش تحت شرط الفيس بوك الايمل المسن او الياهو او الاسكايبي او اي شي بيخص النت خدي لبالك انتي بنت مش عاوزين تحصل المصيبة ونقول بعدها يارتني ..

الرب يباركك اخويا الغالي الماء الحي علي الموضوع فعلا موضوع مهم جدا لكل بنت وربنا يستر علي بناتنا
تقبل مروري
جومانا







التوقيع




رد مع اقتباس
قديم 26-05-2010, 22:18 PM رقم المشاركة : 3
معلومات العضو
الأخ لؤي
مؤسس شبكة المسحيين العرب

الصورة الرمزية الأخ لؤي

إحصائية العضو







الأخ لؤي

 

الأخ لؤي غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : الماء الحى المنتدى : قسم الشبيبة
افتراضي رد: البنات والفيس بوك

في الحقيقة شيء محزن جدااااااا
كم تأثرت بقصة تلك الفتاة, يالها من كارثة.
اشكرك من اجل الموضوع القيم اخي الحبيب, كثيرون يجهلون هذا الشيء ويتعاملون مع كل اسف بكل بساطة بما يختص بموضوع الصور والنت بشكل عام.

ليعطنا الرب الحكمة اخوتي الاحباء ولنتعقل بما نحن فاعلينه.
ارجو ان نكون في حرص

الرب يباركك اخونا الحبيب الماء الحي






التوقيع

_________________________________________________
إن اشتقت أن تتكلم بكلمات مملؤة بقوة الله فيجب أن تسلم فمك له بالكامل


رد مع اقتباس
قديم 01-06-2010, 01:09 AM رقم المشاركة : 4
معلومات العضو
الماء الحى
عضو مداوم

إحصائية العضو







الماء الحى

 

الماء الحى غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : الماء الحى المنتدى : قسم الشبيبة
افتراضي رد: البنات والفيس بوك

الرب يباركك اختنا جومانا لمرورك
الرب يباركك اخونا القديس يوناتان
الرب يحفظ أخواتنا البنات والشباب
أميييييييييييييييييييي يييييييييييييييين







رد مع اقتباس
قديم 08-11-2010, 03:58 AM رقم المشاركة : 5
معلومات العضو
ماريا
اخت مباركة

إحصائية العضو






ماريا

 

ماريا غير متواجد حالياً

 


كاتب الموضوع : الماء الحى المنتدى : قسم الشبيبة
افتراضي رد: البنات والفيس بوك

موضوع مؤثر جداااا والحقيقه شعرت بحزن عميق
على هذه الفتاه المسكينه
شكراااااا ليك كتيررررررررررر اخويا المبارك على هذا التحذير
الرب يحافظ على جميييع اولاده ويعطيهم الحكمه والفهم
الرب يبارك حياتك ويستخدمك لمجد اسمه القدوس . امين







رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 2 ( الأعضاء 0 والزوار 2)
 

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

قوانين المنتدى
الانتقال السريع

Loading...

† هدف خدمتنا: "‎ذوقوا وانظروا ما اطيب الرب‎" مزمور 34 : 8 †
† مبدأ خدمتنا: "ملعون من يعمل عمل الرب برخاء‎" ارميا 48 : 10 †
† شعار خدمتنا: "ليس لنا يا رب ليس لنا لكن لاسمك اعط مجدا‎" مزمور 115 : 1 †
† الحقوق المحفوظة: "مجانا اخذتم مجانا اعطوا‎" متى 10 : 8 †
† نظام حماية المنتدى: "ان لم يحفظ الرب المدينة فباطلا يسهر الحارس‎" مزمور 127 : 1 †
المنتدى المسيحي العربي



Powered by vBulletin® Version 3.8.4, Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd. المنتدى المسيحي العربي
  تصميم